Master Educational Needs Rekenen Windesheim
10 jaar ervaring als leerkracht en rekencoördinator (4 jaar) in het PO
Gecertificeerd in rekendiagnostiek volgens het ERWD-protocol
De bestuurder van Plus de Rekenbus? Jan Aren Neels. Ik woon in Utrecht en ben leerkracht op de basisschool Beatrixschool de Meern. Ik geniet van het onderwijs en de motivatie waarmee alle leerkrachten dagelijks voor de klas staan. Iedereen met zijn eigen verhaal en visie. Na 10 jaar werken als leerkracht en rekenspecialist kreeg ik het idee om mijn onderwijs wat gerichter aan te pakken. Met een lading ervaring en studie wil ik verschillende scholen langs gaan om verschillende vormen van onderwijs te ontdekken en met name het rekenonderwijs aan de hand van het landelijk protocol Ernstige Rekenwiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD-protocol) te ondersteunen. Ik blijf daarnaast werken als leerkracht en rekencoördinator. Graag wil ik kort uitleggen waar ik voor sta en waarom ik gestart ben met Plus de Rekenbus.
Tijdens mijn diagnostiek (onderzoek naar rekenproblemen) op scholen kwam ik vaak dezelfde rekenproblemen tegen. Een daarvan is het enkel leren op formeel niveau. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld prima 12-4=8 uitrekenen maar leggen het uit als een taart van 12 stukjes met 4 kaarsen die uit elkaar valt in 8 stukken. Het functionele rekenen (of handelingsniveau concreet ) wordt te weinig behandeld in methodes. Leerlingen moeten rekendoelen op ieder niveau kunnen en begrijpen. Dit gaat niet om de discussie traditioneel versus realistisch rekenen maar om een armoede in het gebruik van het handelingsmodel.
Ik ben geen voorstander voor bijles buiten de school om. Het basisonderwijs moet van voldoende kwaliteit zijn om iedere leerling vooruit te helpen. Dat is waar scholen naar streven en wat centraal staat in het ERWD-protocol. Leerlingen zitten 7424 uur op de basisschool en dat is de tijd en plek waar het moet gebeuren. Buiten schooltijd is bedoeld voor hobby's, buiten spelen en vervelen. Rekenbegeleiding zou dan ook zo veel mogelijk binnen de klas georganiseerd moeten worden. Externe hulp moet daarom gericht zijn op het perspectief na de rekenbegeleiding. Het doel van ons rekenonderwijs is volgens het protocol functionele gecijferdheid. Door het doel te verplaatsen naar CITO uitslagen of formeel rekenen weten veel leerlingen niet waar het rekenen nou om draait. Rekenen wordt gezien als een apart vak met een boek vol sommetjes. Daarom is het belangrijk dat leerlingen op ieder niveau van het handelingsmodel leren. Dit is dan ook mijn uitdaging geworden met Plus de Rekenbus: Functionele gecijferdheid in een rijke leeromgeving.