Rekenonderwijs en ook specialistische rekenhulp zijn in principe een reguliere taak van de school, daarom werk ik alleen met scholen samen. Bij het uitvoeren en opstellen van de diagnostiek en begeleiding zijn de scholen essentieel. Zo wordt er ook na het rekentraject gezorgd voor een doorlopende ontwikkeling en is het niet een eenmalige impuls.
Heeft u het idee dat uw kind extra rekenbegeleiding nodig heeft? Vraag dan aan de school of dit tot de mogelijkheden behoort. Het kan zijn dat de school geen meerwaarde ziet in externe hulp. Mocht u echter ervaren dat er geen of onvoldoende rekenontwikkeling is ondanks de extra inzet van de school, dan kunt u de school wijzen op het Ernstige Reken- en Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD) protocol. In dit landelijk protocol wordt aangegeven dat bij ernstige rekenproblematiek externe hulp (rekenspecialist) ingezet dient te worden.
Het kan zijn dat uw kind hier niet in aanmerking voor komt. De school heeft bijvoorbeeld zelf een interne rekenspecialist of nog niet alle mogelijkheden zijn uitgeprobeerd.
Plus de Rekenbus kan gewoon voor de deur rekenbegeleiding bieden.
Intake
In een gesprek op school worden de verwachtingen besproken van de diagnostiek en begeleiding. Met informatie vanuit de school, ouders en de leerling wordt er een gerichte vraag opgesteld voor de diagnostiek. Het kan bijvoorbeeld zijn dat uw kind moeite heeft met de tafels en ze maar niet kan onthouden. Dan wordt daar specifiek onderzoek naar gedaan. De vraag kan ook breder zijn, er wordt bijvoorbeeld een lage score op tussentijdse toetsen (cito) behaald en het moet duidelijk worden wat hier de oorzaak van is. Bij de intake worden ook de mogelijkheden besproken voor begeleidingsmomenten. Wat kan de school bieden, en wat is er thuis mogelijk.
Diagnostiek en plan opstellen
De rekenspecialist doet onderzoek naar de rekenproblemen en brengt alles netjes in kaart. In samenspraak wordt er een plan vastgesteld om hier aan te werken. Het plan wordt opgesteld voor 6 weken waarvan 1 uur per week een contact moment is met de rekenspecialist.
Uitvoeren
Wekelijks wordt er geoefend samen met de rekenspecialist. Daarnaast wordt er een programma gemaakt voor de automatisering en herhaling. De school wordt hier nauw in betrokken.
Evalueren
Na 6 weken wordt de diagnostiek herhaald om te kijken of de doelen zijn behaald.