Op dit moment is het thema "de meter" klaar en aan het proefdraaien op verschillende scholen.
Tijdens deze lesdag gaan de kinderen aan de hand van de slingertheorie van John Wilkins naar de oorsprong van de meter. Door praktische opdrachten en theorielessen ervaren ze de noodzaak van een standaard maat. Ze leren de begrippen, het fenomeen decimeren en oefenen met het metriek stelsel. Hierbij is er ook ruimte voor spelling, taal en geschiedenis van de meter.
Doelgroep: groep 5-8
De doelen:
Ontstaan van de maateenheid.
Ervaren van de noodzaak van een vaste maatafspraak van gram, liter en meter.
De betekenis en de verschillende notaties van deci, centi en mili.
automatiseren van het omzetten van meters naar decimeters, centimeters en millimeters.
onderzoek doen met de slingermethodiek van John Wilkins.
referentiematen.
Een schooldag Plus de rekenbus aan de hand van een rekenthema. Bedoeld voor de groepen 5-8. Van 8:30 tot 14:30
De meter: de definitie, toepassing, referentiematen, SI eenheid en praktijkonderzoek naar de oorsprong aan de hand van John Wilkins
Big data en statistiek: omgaan met veel data, aflezen en weergeven in grafieken met de juiste verhoudingen en termen. (in ontwikkeling)
Enkel op vrijdag beschikbaar voor de invaldagen. Zie prijzen en neem contact op voor meer informatie.
Aan de hand van een slinger met een periode van 2 seconde. Stelde John Wilkins de meter vast. Dit was precies 0,9939m.